Γαλακτοκομικα

Γάλα

Γάλα

Κίτρινα Τυριά

Κίτρινα Τυριά

Λευκά Τυριά

Λευκά Τυριά

Γιαούρτι

Γιαούρτι

Γαλα

Τα γαλακτοκομικά είναι από τα πιο θρεπτικά συστατικά της καθημερινής μας διατροφής με πολλαπλά οφέλη για την υγεία. Είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη των οστών, αποτρέπουν την φθορά των δοντιών, διατηρούν την καλή υγεία του δέρματος και ρυθμίζουν το μεταβολισμό μας. Ειδικότερα τα προβιοτικά βακτήρια που υπάρχουν στο τυρί και το γιαούρτι φαίνεται να μειώνουν την χοληστερόλη και να προστατεύουν από το διαβήτη.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά να καταναλώνουμε τουλάχιστον τρείς μερίδες γαλακτοκομικών καθημερινά. Κυρίως όσοι έχουν αυξημένες ανάγκες σε ασβέστιο όπως οι γυναίκες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού, τα μικρά παιδιά, οι έφηβοι και οι γυναίκες στην εμμηνόπαυση για την πρόληψη της οστεοπόρωσης.

Τα γαλακτοκομικά είναι από τα πιο διαδεδομένα είδη διατροφής στον κόσμο. Καταναλώνονται κυρίως στην Ευρώπη, την Αφρική, την Αμερική, την Μέση Ανατολή και την Ινδία. Στην υπόλοιπη Ασία η κατανάλωση γαλακτοκομικών είναι πολύ μικρή. Τα κυριότερα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι το γάλα, το τυρί, το γιαούρτι, η κρέμα γάλακτος, το βούτυρο, το ξινόγαλα και το παγωτό. Τα γάλατα που χρησιμοποιούνται περισσότερο είναι το αγελαδινό, το κατσικίσιο και το πρόβειο.

Στην Ελλάδα καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες γαλακτοκομικών. Το γάλα ή τα παράγωγά του χρησιμοποιούνται παραδοσιακά στη μαγειρική, στη ζαχαροπλαστική και συνοδεύουν σχεδόν όλα τα γεύματα. Τα πιο διαδεδομένα γαλακτοκομικά προϊόντα στην Ελλάδα είναι το γάλα, η φέτα, η γραβιέρα και το γιαούρτι.

Γάλα

Το γάλα είναι μία από τις πληρέστερες τροφές που υπάρχουν. Η βιολογική του αξία αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι αποτελεί την μοναδική τροφή του ανθρώπου τους πρώτους μήνες της ζωής του.

Είναι πλούσιο σε θρεπτικά στοιχεία όπως ασβέστιο, πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, βιταμίνες και φώσφορο. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και είναι απαραίτητο για τη σωστή ανάπτυξη των μυών, το σχηματισμό γερών οστών και τη ρύθμιση του μεταβολισμού.

Γιαούρτι

Από την αρχαιότητα το γιαούρτι αποτελεί βασικό τρόφιμο της μεσογειακής διατροφής επειδή είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Είναι ελαφρύ και εύπεπτο και συμβάλλει στην καλή υγεία του εντέρου χάρις στα προβιοτικά που περιέχει. Προλαμβάνει την οστεοπόρωση λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε ασβέστιο. Συμβάλει επίσης στο χτίσιμο μυϊκής μάζας και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Τυρί

Το τυρί είναι ένα τρόφιμο πολύ δημοφιλές στη χώρα μας με τεράστια θρεπτική αξία.

Είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες, ασβέστιο, βιταμίνη Α και D, βιταμίνη του συμπλέγματος Β και φώσφορο. Πιο συγκεκριμένα το υψηλό ποσοστό πρωτεΐνης που περιέχεται στο τυρί αφομοιώνεται πολύ εύκολα από τον οργανισμό και βοηθά στην ανάπτυξη του μυϊκού ιστού και στην αποκατάσταση των φθαρμένων ιστών του οργανισμού. Πολλά τυριά έχουν επίσης αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και προστατεύουν από τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Στην ελληνική κουζίνα χρησιμοποιείται μια μεγάλη ποικιλία από τυριά όπως η φέτα, το κασέρι, το κεφαλοτύρι, η γραβιέρα, η φορμαέλα, το ανθότυρο, το μετσοβόνε, η μυζήθρα και το χαλούμι.