Τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα κατακτούν τις διεθνείς αγορές

Thursday, 10 July 2014

"Ελληνικό μέλι γίνεται γαμήλιο δώρο στην Ιαπωνία, ενώ πεπόνια δωρίζονται σε συσκευασίες κοσμημάτων στην Ασία. Ελληνικά ψάρια εμπλουτίζουν το μενού γκουρμέ εστιατορίων στις πιο ανεπτυγμένες οικονομίες του κόσμου, την ώρα που το ελληνικό ελαιόλαδο πωλείται σε διπλανά ράφια μαζί με ακριβά καλλυντικά. Τα στοιχεία προέρχονται από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων και είναι ενδεικτικά του συγκριτικού πλεονεκτήματος των εγχώριων αγροτικών προϊόντων στην παγκόσμια αγορά. Ο αγροτοδιατροφικός τομέας της χώρας κερδίζει διαρκώς μερίδια στις διεθνείς αγορές και σύμφωνα με έρευνα του ΠΣΕ, σχεδόν το 30% των νέων επιχειρήσεων που αποκτούν σήμερα εξαγωγικό προσανατολισμό, αφορά σε προϊόντα της ελληνικής γης.

Τα στατιστικά στοιχεία που παρουσίασε χθες στην εκδήλωση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων η πρόεδρος του ΠΣΕ κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη δείχνουν ότι η Ελλάδα κατέχει την 1η θέση παγκοσμίως στις εξαγωγές ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας, όπως οι τσιπούρες και τα λαβράκια, την 3η θέση στην παραγωγή ελιάς, ελαιόλαδου, ακτινιδίων και κρόκου (σαφράν), την 5η θέση στις εξαγωγές σπαραγγιών και τη 15η θέση στις εξαγωγές τυροκομικών προϊόντων. Συγκαταλέγεται επίσης, στο Top10 των χωρών με παραγωγή και εξαγωγές βαμβακιού, παρά τη σημαντική μείωση τα τελευταία χρόνια και είναι η χώρα παραγωγής για πάνω από 100 προϊόντα που έχουν ελληνική ΠΟΠ, καθιστώντας τα μοναδικά σε όλο τον κόσμο, όπως η μαστίχα και η φέτα. Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι η χώρα μας περιλαμβάνεται στους πέντε πρώτους προμηθευτές αγροτικών προϊόντων σε 25 χώρες με ποσοστά συμμετοχής στις εισαγωγές τους που ξεπερνούν το 80%.

Οπως τόνισε η κ. Σακελλαρίδη, στην ελληνική γεωργία αντιστοιχεί το 29% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών). Σχεδόν το 1/3 από τα κορυφαία εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα συνδέονται άμεσα με την αγροτική και την πρωτογενή παραγωγή της χώρας. Η μεγαλύτερη κατηγορία αγροτικών προϊόντων είναι τα φρούτα & λαχανικά (37,1% του συνόλου των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων). Ακολουθούν τα ψάρια & οστρακοειδή (14,7%), καπνός & προϊόντα καπνού (9,1%), γαλακτοκομικά προϊόντα (7,9%), δημητριακά (7,6%), λάδια & λίπη φυτικής προέλευσης (6,8%), ποτά (4,8%), διάφορα προϊόντα διατροφής (4,6%) και παρασκευάσματα από ζάχαρη και μέλι (2,8%).

Ολες οι κατηγορίες αγροτικών προϊόντων παρουσιάζουν αύξηση των εξαγωγικών τους επιδόσεων σε σχέση με το 1988, με τα διάφορα προϊόντα διατροφής να εμφανίζουν τον μεγαλύτερο ρυθμό μεταβολής (+13,1%), να ακολουθούν τα ψάρια, οστρακοειδή και μαλάκια (+10,9%), τα γαλακτοκομικά προϊόντα (+9%) και η ζάχαρη και παρασκευάσματα από ζάχαρη & μέλι (+8,8%).

Οι λοιπές κύριες κατηγορίες σημείωσαν μέσο ρυθμό μεταβολής που κυμαίνεται από +0,7% (δημητριακά & παρασκευάσματα δημητριακών) έως +3,3% (ποτά). Η Ευρωπαϊκή Ενωση παραμένει ο κύριος προορισμός των ελληνικών αγροτικών προϊόντων, όμως το ποσοστό συμμετοχής των χωρών αυτών συνεχώς μειώνεται και από 79% το 1988 περιορίζεται πλέον κάτω του 64%. Αντιθέτως αυξητική τάση παρατηρείται στις εξαγωγές προς τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης με αποτέλεσμα να αποτελούν πλέον τον δεύτερο τόπο προορισμού των εξαγωγών με συνολικό ποσοστό συμμετοχής 20,4% από 2,3% το 1988. Βασικοί ανταγωνιστές της Ελλάδος στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων προς τις χώρες - μέλη της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, είναι η Ισπανία και η Ιταλία που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τρίτον (31,2%) του συνολικού ανταγωνισμού που αντιμετωπίζει η χώρα μας, ενώ και η Τουρκία αναδεικνύεται σε έναν από τους βασικότερους ανταγωνιστές της Ελλάδος στα αγροτικά προϊόντα. Για τη δυναμικότερη ανάπτυξη και προώθηση του κλάδου ο ΠΣΕ προτείνει:

1. Τη δημιουργία Clusters Παραγωγών για προϊόντα υψηλής ποιότητας.
2. Τη δημιουργία Κέντρων Διανομής ελληνικών προϊόντων σε κρίσιμες αγορές-στόχους.
3. Την εκπαίδευση των Ελλήνων Αγροτών σε θέματα εξαγωγών και marketing προϊόντων."

πηγή: www.kathimerini.gr