Τα είδη του παγωτού

Tuesday, 29 July 2014

"Η ιστορία του παγωτού χάνεται στους αιώνες, ενώ την πατρότητα του διεκδικούν διάφοροι λαοί όπως Πέρσες, οι Κινέζοι, οι Ιταλοί. Σε παλαιά κείμενα έχει αναφερθεί πως οι πρώτες συνταγές για διάφορα είδη παγωτού περιελάμβαναν φρούτα, μέλι, κρασί αλλά και χιόνι! Ο Μάρκο Πόλο πρωτογεύθηκε παγωτό σε ένα από τα ταξίδια του στην μακρινή Ανατολή, έμαθε την συνταγή και την μετέφερε επιστρέφοντας στην πατρίδα του προσθέτοντας κυρίως γάλα βούβαλου. Σταδιακά, το παγωτό μεταφέρθηκε και στην Ευρώπη εμπλουτίστηκε, εκσυγχρονίστηκε και διαδόθηκε σημαντικά. Πολύ ξεχωριστή ήταν η εφεύρεση του Μarchioni Italo το 1903, ενός Αμερικανό-ιταλού παραγωγού παγωτού και βάφλας που εμπνεύστηκε και δημιούργησε για πρώτη φορά το γνωστό μας παγωτό χωνάκι, αλλά και η εφεύρεση του οικιακού ψυγείου-κατάψυξης που επέτρεψε την Παρασκευή και αποθήκευση του παγωτού στο σπίτι!

Γάλα, κρέμα γάλακτος, αυγά, φρούτα, ζάχαρη, αρώματα, μυρωδικά και φυσικά πάγος είναι μερικά από τα κυριότερα συστατικά για τα διάφορα είδη παγωτού. Τι είναι καλύτερο όμως να απολαύσουμε από άποψη θερμίδων; Από τι υλικά φτιάχνονται τα πιο κοινά παγωτά που μπορούμε να βρούμε στο εμπόριο;

Τα κυριότητα είδη παγωτού είναι:

Το κλασσικό παγωτό , το ιταλικό gelato: που έχει σαν βάση το γάλα κάθε είδους ακόμα και το ζαχαρούχο ή το βουβαλίσιο και την πλούσια σε λιπαρά κρέμα γάλακτος. Μπορούμε να το βρούμε και σε χωνάκι που όμως θα έχει περισσότερες θερμίδες όπως είναι αναμενόμενο. 2 κανονικές μπάλες παγωτό έχουν περίπου 200 θερμίδες, ενώ 1 μέτριο παγωτό χωνάκι περίπου 280-300. Μην ξεφεύγετε λοιπόν από αυτήν την ποσότητα αν δεν θέλετε να πάρετε βάρος.

Το παγωτό παρφέ: περιέχει υψηλή περιεκτικότητα σε κρέμα γάλακτος με πολλά λιπαρά, περιέχει όμως και αυγά και για τον λόγο αυτό έχει περισσότερες θερμίδες από τα άλλα είδη παγωτών. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται το γεγονός ότι τα παγωτά παρφέ έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε χοληστερίνη λόγω του γάλακτος και των αυγών τους. 2 μπάλες παγωτό παρφέ έχουν 220-260 θερμίδες, ανάλογα και την περιεκτικότητα τους σε ξηρούς καρπούς, σιρόπι ή τριμμένη σοκολάτα, μπισκότο.

Το παγωτό σορμπέ: Φτιάχνεται χωρίς γάλα ή κρέμα γάλακτος, μόνο με χυμό ή πουρέ φρούτων κάθε λογής. Μπορεί να περιέχει ζάχαρη ή γλυκαντικά. Είναι παγωτό που δεν περιέχει πολλές θερμίδες. 2 μπάλες παγωτό σορμπέ έχουν περίπου 120-140 θερμίδες. Προτιμήστε το άφοβα!

Η γρανίτα παγωτού: έχει ακριβώς τα ίδια συστατικά με το παγωτό σορμπέ με την διαφορά ότι εξαιτίας την συνεχούς ανάδευσης της σε ειδικές μηχανές, διατηρεί μεγάλους κρυστάλλους νερού. Τα 100 γραμμάρια γρανίτας έχουν 120-140 θερμίδες, αποτελεί εξίσου διαιτητική επιλογή, αλλά χρειάζεται προσοχή με την ποσότητα. Το συνηθισμένο ποτήρι γρανίτας που μας προσφέρουν έχει περίπου 180-200 θερμίδες.

Το παγωτό μηχανής: παρασκευάζεται στην στιγμή και περιέχει γάλα, κρέμα γάλακτος, η ανάδευση του όμως στις ειδικές μηχανές το κάνει να ενσωματώνει περισσότερο αέρα στην σύσταση του και να μην δημιουργεί κρυστάλλους. Η διαδικασία αυτή το καθιστά πιο μαλακό στην υφή (soft). Έχει γύρω στις 200 θερμίδες στην μικρή τυποποιημένη μερίδα.

Το παγωμένο γιαούρτι: τυπικά δεν πρόκειται για παγωτό, αλλά για παγωμένο γιαούρτι. Σκέτο, χωρίς topping έχει από 100-125 θερμίδες. Χρειάζεται προσοχή λοιπόν ως προς το τι και το πόσο υλικό θα βάλουμε από πάνω."

πηγή: www.biologikaorganikaproionta.com