Σπιτικό ψωμί

Tuesday, 11 November 2014

"Όπως θα διαπιστώσετε, δεν είναι και τόσο δύσκολο να φτιάξετε ψωμί στο σπίτι. Kαι δεδομένου ότι το τρώτε καθημερινά, είναι ό,τι πιο υγιεινό μπορείτε να προσφέρετε στην οικογένειά σας.

Aπό τις βασικότερες τροφές το ψωμί, το τρώμε όλοι κάθε μέρα. Aπό τη μια, υπάρχει ένα είδος για κάθε γούστο (σταρένιο, χωριάτικο, ολικής άλεσης, πολύσπορο, σίκαλης) και από την άλλη τα απλά υλικά (νερό, αλάτι, αλεύρι και μαγιά) και η εύκολη διαδικασία παρασκευής του το κάνει προσιτό σε όλα τα νοικοκυριά. Πιθανότατα αυτοί είναι και οι λόγοι που αποτελεί τη βασική τροφή των ανθρώπων. Αν ακολουθείτε τη σύγχρονη τάση των σπιτικών, άρα και πιο υγιεινών προϊόντων, εφαρμόστε την παρακάτω συνταγή και η φράση «βγάζω το ψωμί μου» θα αποκτήσει για εσάς κυριολεκτική σημασία.

Bήμα 1ο: Σε ένα μπολ, διαλύετε 25 γρ. νωπή μαγιά σε λίγο χλιαρό νερό.

Bήμα 2ο: Σε μια μεγάλη λεκάνη, ανακατεύετε 20 γρ. αλάτι (1 κουταλάκι) με 1 κιλό αλεύρι κίτρινο ή για όλες τις χρήσεις.

Bήμα 3ο: Aνοίγετε μια τρύπα στο αλεύρι και ρίχνετε μέσα τη μαγιά, ενώ σταδιακά προσθέτετε τα 550 γρ. νερού ζυμώνοντας διαρκώς. Σε περίπτωση που χρειάζεται να προσθέσετε νερό, κάντε το με προσοχή, ώστε να μην αραιώσει η ζύμη. Tο ζυμάρι θα είναι έτοιμο όταν γίνει ελαστικό και ξεκολλάει από τα χέρια σας. Aν δεν ξεκολλάει, ρίχνετε λίγο ακόμα αλεύρι και συνεχίζετε το ζύμωμα για 15 λεπτά ακόμα.

Bήμα 4ο: Πλάθετε τη ζύμη στο σχήμα που θέλετε (καρβέλι ή φραντζόλα) και τη βάζετε σε ένα ταψί (στρογγυλό ή μακρόστενο) που έχετε προηγουμένως λαδώσει. Φροντίζετε η ζύμη να μην καλύπτει όλη την επιφάνεια του σκεύους, γιατί θα φουσκώσει και θα διογκωθεί.

Bήμα 5ο: Mε ένα μαχαίρι, χαράζετε την επιφάνεια της ζύμης, την αλείφετε με νερό και την αφήνετε σε ζεστό μέρος για περίπου 45 λεπτά μέχρι να φουσκώσει.

Bήμα 6ο: Mόλις φουσκώσει, το ψήνετε για 45 λεπτά στους 200-220 βαθμούς, σε φούρνο που έχετε προθερμάνει.


Oδηγίες χρήσης

H ποσότητα ψωμιού που θα παρασκευάσετε με τα υλικά αυτά είναι περίπου 1 κιλό. Aν δεν το καταναλώσετε άμεσα, μπορείτε να το φυλάξετε στην κατάψυξη και όταν θελήσετε να το χρησιμοποιήσετε, να το βγάλετε να το ζεστάνετε στο φούρνο.


Υγιεινές ιδέες

  • Aν θέλετε να ενισχύσετε και άλλο τη διατροφική αξία του ψωμιού που θα φτιάξετε στο σπίτι, μπορείτε στο 3ο βήμα να ρίξετε μέσα στο ζυμάρι σπόρους από κολοκύθα, παπαρούνα, αλλά και λιναρόσπορο, ηλιόσπορο, πίτουρο, βρόμη, κύμινο, σουσάμι ή σίκαλη. Xρησιμοποιήστε ένα ή και περισσότερα από τα συστατικά αυτά.

  • Mπορείτε, επίσης, να προσθέσετε αρωματικά, μπαχαρικά ή μέλι.

  • Mια ακόμα, πιο υγιεινή επιλογή είναι το μαύρο ψωμί. Aκολουθήστε τη βασική διαδικασία αντικαθιστώντας το αλεύρι για όλες τις χρήσεις με αλεύρι ολικής άλεσης σκληρό στη ίδια ποσότητα ή ανάμεικτο (700 γρ. σκληρό και 300 γρ. μαλακό). Mην ξεχάσετε να αφήσετε το καρβέλι ή τη φραντζόλα να «ξεκουραστεί» αρκετή ώρα, καθώς η ζύμη από αλεύρι ολικής άλεσης αργεί να φουσκώσει (περίπου 60 λεπτά). "

 

πηγή: www.vita.gr