H Protein Power Diet στο μικροσκόπιο του διαιτολόγου

Tuesday, 13 May 2014

"Τα θετικά και αρνητικά στοιχεία της δίαιτας

Η Protein Power Diet πρόκειται για μια διάσημη δίαιτα, που υποστηρίζει την πρόσληψη υψηλής ποσότητας πρωτεϊνών και χαμηλών ποσοστών υδατανθράκων. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1996 υπό μορφή βιβλίου, από το ζευγάρι των γιατρών Eades. Το 2001 κυκλοφόρησε η ανανεωμένη έκδοση του βιβλίου, με τίτλο «Protein Power LifePlan».

Ποια είναι όμως η διαφορά της Protein Power Diet σε σχέση με τις άλλες διάσημες πρωτεϊνικές δίαιτες (π.χ. δίαιτα Dukan, δίαιτα Atkins, δίαιτα Ζώνης, κ.λπ.);

H δίαιτα βασίζεται στην ορμόνη ινσουλίνη, η οποία βοηθά στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης, της χοληστερίνης, των τριγλεκυριδίων, στην αποθήκευση του λίπους και ρυθμίζει τον μεταβολισμό των υδατανθρακών. Εξίσου σημαντικό ρόλο παίζει ακόμα μια ορμόνη, η γλυκαγόνη. Ο κυριότερος ρόλος της είναι η αύξηση της γλυκόζης στο αίμα.

Σε αυτή τη δίαιτα, με την προτεινόμενη μείωση των υδατανθράκων, έχουμε χαμηλά επίπεδα της ινσουλίνης στον οργανισμό, με αποτέλεσμα να παράγεται περισσότερη γλυκαγόνη, που βοηθά στην καύση του αποθηκευμένου λίπους. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να επιτευχθεί απώλεια βάρους.

Το πλάνο της δίαιτας περιλαμβάνει τη λήψη 25 γραμμαρίων φυτικών ινών και 8 ποτηριών νερό κάθε ημέρα. Από τις ζωικές πρωτεΐνες επιτρέπονται τα πουλερικά, το κόκκινο κρέας, το ψάρι και το τυρί. Το ελαιόλαδο, το βούτυρο και το αβοκάντο μπορούν να καταναλωθούν, όπως επίσης τα αναψυκτικά και οι γλυκαντικές ύλες, αλλά σε μέτριες ποσότητες. Προσοχή συστήνεται επίσης στην κατανάλωση κρασιού, λόγω των υδατανθράκων που περιέχει. Συστήνεται επίσης η λήψη συμπληρωμάτων βιταμινών και ιχνοστοιχείων. Για παράδειγμα, προτείνεται η λήψη 90mg καλίου. Ενώ, συστήνεται η άσκηση με βάρη, για να βοηθηθεί η καύση του λίπους.

Φάσεις της δίαιτας

Η Power Protein Diet χωρίζεται σε τρεις φάσεις: Στην πρώτη φάση (φάση παρέμβασης) οι υδατάνθρακες ανέρχονται συνολικά σε μόλις 30 γρ κάθε ημέρα. Η ποσότητα των πρωτεϊνών διαφοροποιείται, ανάλογα με το βάρος, το ύψος και το φύλο του διαιτώμενου. Το λίπος μπορεί να καταναλώνεται σε απεριόριστες ποσότητες. Απαγορεύονται τα τρανς λιπαρά, ενώ τα ωμέγα- 3 λιπαρά οξέα μπορούν να καταναλωθούν σε μεγάλες ποσότητες. Αυτή η φάση συνεχίζεται μέχρι η αρτηριακή πίεση και η γλυκόζη του αίματος να έλθουν σε φυσιολογικά επίπεδα και το βάρος ομαλοποιηθεί.

Στη δεύτερη φάση (φάση μετάβασης), οι υδατάνθρακες αυξάνονται στα 55γρ την ημέρα, ενώ σταθερές παραμένουν οι πρωτεΐνες και τα λίπη. Προτείνεται αύξηση στην κατανάλωση λαχανικών και φρούτων, που περιέχουν φυτοθρεπτικά συστατικά. Η συγκεκριμένη φάση μπορεί να διαρκέσει έως και δύο μήνες.Στην τρίτη φάση (φάση διατήρησης) προστίθενται 5γρ υδατανθράκων σε κάθε γεύμα ή σνακ κάθε εβδομάδα ώστε να διατηρηθεί το βάρος.

Θετικά και αρνητικά

Εκτός από τη γρήγορη απώλεια βάρους και τη βελτίωση στους καρδιαγγειακούς παράγοντες κινδύνου αρχικά, η δίαιτα παρέχει ικανοποιητικό αίσθημα κορεσμού, με αποτέλεσμα οι διαιτώμενοι να μην καταναλώνουν πολλές θερμίδες.

Επίσης, βοηθά στη διατήρηση της άπαχης μάζας του σώματος και στην ελάττωση της κατανάλωσης ραφιναρισμένων σακχάρων. Αποτελεί επομένως καλή επιλογή για τα άτομα που έχουν σακχαρώδη διαβήτη και αντίσταση στην ινσουλίνη.

Στα αρνητικά της δίαιτας περιλαμβάνονται η ανεπαρκής πρόσληψη ανόργανων στοιχείων και βιταμινών, λόγω της περιορισμένης λήψης υδατανθράκων. Ως αποτέλεσμα, λαμβάνονται ελλιπείς ποσότητες από πολλές ομάδες τροφίμων, όπως τα δημητριακά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα φρούτα και τα λαχανικά.

Η υπερβολική λήψη πρωτεϊνών όμως, μπορεί να οδηγήσει σε βλάβη των νεφρών και στην αποθήκευσή τους ως λίπος. Επίσης, αποβάλλουν το άζωτο και το ασβέστιο μέσα από τα ούρα, με αποτέλεσμα πιθανή αφυδάτωση του οργανισμού.

Παρατηρείται επίσης ανεπαρκής λήψη βιταμίνης D και ασβεστίου, που μπορεί να οδηγήσουν σε οστεοπόρωση. Μπορεί να αναπτυχθούν καρδιαγγειακά νοσήματα, λόγω της αυξημένης πρόσληψης κορεσμένων λιπαρών. Η μείωση των τροφίμων που περιέχουν υδατάνθρακες, όπως των δημητριακών και ορισμένων λαχανικών και φρούτων μπορούν να κάνουν την δίαιτα δύσκολη να ακολουθηθεί από πολλούς διαιτώμενους.

Στην περίπτωση που ο διαιτώμενος είναι υπέρβαρος, στην πρώτη φάση της δίαιτας, όπου οι υδατάνθρακες είναι περιορισμένοι, είναι πολύ πιθανό ο οργανισμός να οδηγηθεί σε κατάσταση κέτωσης. Αυτό συμβαίνει όταν το λίπος διασπάται και απελευθερώνεται στην κυκλοφορία του αίματος. Φυσιολογική χαρακτηρίζεται μόνο η περιοδική κέτωση και παρέχει οφέλη, όπως νευροπροστασία σε διάφορους τύπους κυτταρικής βλάβης.

Συγκεντρωτικά, η Protein Power Diet, δεν αποτελεί μια ισορροπημένη δίαιτα όσον αφορά στα θρεπτικά συστατικά που λαμβάνονται για τις λειτουργίες του σώματος και για την απώλεια βάρους. Αν και η απαγόρευση ραφιναρισμένων υδατανθράκων θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα βήμα προς έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, αυτό δεν συστήνεται. Οι υδατάνθρακες ήταν και θα είναι η βάση της διατροφικής πυραμίδας καλύπτοντας το 50% των αναγκών μας σε ενέργεια. Η μακροχρόνια δίαιτα μπορεί να οδηγήσει σε καρδιαγγειακά προβλήματα, λόγω της υψηλής λήψης κορεσμένων λιπαρών και των παρενεργειών κέτωσης. Αν και έχουν παρατηρηθεί μειώσεις στις τιμές του λίπους, αυτές παρατηρούνται μετά από μικρό χρονικό διάστημα και πιθανόν να οφείλονται στην ελαττωμένη πρόσληψη τροφής. Δεν υπάρχουν έρευνες σε βάθος χρόνου που να υποστηρίζουν αυτή την δίαιτα. Είναι σημαντικό τέλος να αναλογιστούμε για κάθε «δίαιτα» κατά πόσο είναι συνυφασμένη με την καθημερινότητά μας και την κοινωνική μας ζωή!"

πηγή: www.mednutrition.gr