Τα μακαρόνια στη διατροφή μας…

Wednesday, 13 August 2014

"Ιδανική και άκρως γευστική λατρεία των φοιτητών, των εργένηδων αλλά και των περισσότερων οικογενειών, τα μακαρόνια έχουν κατακτήσει εδώ και πολλά χρόνια την πρώτη θέση στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων. Γρήγορα και ιδιαίτερα εύκολα στην παρασκευή τους, τα μακαρόνια αποτελούν το απόλυτο συνοδευτικό των Μεσογειακών γευμάτων, προσφέροντάς μας θρεπτικά συστατικά, μεγάλη ποικιλία στη γεύση και διάφορες επιλογές στη διατροφή.

Κυρίαρχα στη λίστα των αγαπημένων τροφών παγκοσμίως, τα μακαρόνια χαρακτηρίζονται ως ο διατροφικός «εθισμός» με αμφίβολη καταγωγή, αλλά πολύτιμη αξία. Με την λέξη «μακαρόνι» να προέρχεται από την ελληνική λέξη «μακάρια» (παρασκευάσματα από σιτάρι), χαρακτηρίζονται ως το εθνικό φαγητό της Ιταλίας και αποτελούν μια λατρεμένη πρόταση με δεκάδες συνοδευτικές σάλτσες και τρόπους μαγειρικής.

Θρεπτική αξία

Ένα πιάτο με μακαρόνια είναι γεμάτο από σύνθετους υδατάνθρακες και υψηλής ποιότητας πρωτεΐνες που μπορούν να οδηγήσουν στη σωστή ανάπτυξη των παιδιών, να βοηθήσουν ασθενείς με χρόνιες ασθένειες και ηλικιωμένους που έχουν ανάγκη τη θρεπτική αξία τους. Παράλληλα, μας διοχετεύουν με μεγάλα ποσοστά  ενέργειας, καθώς η αργή καύση των σύνθετων υδατανθράκων τους «ανακυκλώνει» την ενέργεια στο σώμα μας για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ειδικότερα, μια μερίδα μακαρόνια καλύπτει την ανάγκη του οργανισμού μας για υδατάνθρακες κατά 50%, χωρίς να τον προσβάλλουν με νάτριο και λιπαρά.

Διαθέτοντας στοιχεία από σίδηρο, σελήνιο (αντιοδειδωτικό), ασβέστιο (ενδυνάμωση οστών), φώσφορο, πρωτεΐνες και βιταμίνες του συμπλέγματος Β μπορούν να συμβάλλουν στην καλύτερη ψυχολογία και στη μείωση της χοληστερίνης. Τελευταίες έρευνες αποδεικνύουν ότι μια διατροφή πλούσια σε μακαρόνια μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες για καρκίνο του παχέος εντέρου, της ουροδόχου κύστης, του στόματος και των ωοθηκών, ενώ δυναμώνει το καρδιαγγειακό σύστημα και την πέψη.

Μύθοι και αλήθεια για τα μακαρόνια

«Τα μακαρόνια είναι πλούσια σε λιπαρά και παχαίνουν υπερβολικά». Μια τέτοια πρόταση αν και διαδεδομένη στην πραγματικότητα παραπλανεί, καθώς τα μακαρόνια δεν παχαίνουν περισσότερο από το ρύζι ή τα όσπρια. Μια κατανάλωση με μέτρο δεν δημιουργεί προβλήματα, ούτε στην υγεία, ούτε στη σιλουέτα μας. Ειδικότερα, ένα πιάτο μακαρόνια (140 γρ) περιέχει λιγότερο από 1 γρ λίπους και μόνο 220 θερμίδες, δηλαδή καλύπτει μόνο το 15% των θερμίδων στην ημέρα.

Η αλήθεια στον παραπάνω μύθο βρίσκεται στο γαρνίρισμα και στις σάλτσες που συνοδεύονται με τα μακαρόνια. Η κρέμα γάλακτος, το βούτυρο και τα είδη λιπαρών κρεάτων μέσα στις σάλτες μπορούν να ανατρέψουν τη θερμιδική ισορροπία των ζυμαρικών. Αν οι σάλτσες και το γαρνίρισμα των ζυμαρικών θεωρούνται υγιεινά, τότε οι ειδικοί συνιστούν την κατανάλωσή τους 2-3 φορές την εβδομάδα, ως συνοδευτικό μιας διατροφής γεμάτης από πρωτεΐνες.

Υγιεινός τρόπος μαγειρικής των ζυμαρικών

  1. Το νερό του βρασμού πρέπει να είναι αρκετό και να μην είναι θολό, με δυσάρεστη οσμή και γεύση. Κάτι τέτοιο  αποδεικνύει την κακή ποιότητα στα μακαρόνια

  2. Όταν βράζουμε τα ζυμαρικά  θα πρέπει να σκεπάζουμε την κατσαρόλα κατά τα 2/3, ώστε να βράσουν τα μακαρόνια ομοιόμορφα ανεξάρτητα από το είδος και το σχήμα τους. Τα “al dente” ζυμαρικά είναι πιο εύκολα στην πέψη

  3. Για ένα υγιεινό και ιδανικό βράσιμο, πρέπει να ρίχνουμε τα ζυμαρικά όλα μαζί στην κατσαρόλα και να μην τα κόβουμε στη μέση. Επίσης, ένα κοφτό κουταλάκι αλάτι για κάθε λίτρο νερού είναι αρκετό

  4. Τα καλής ποιότητας μακαρόνια διαθέτουν φωτεινό υποκίτρινο χρώμα, αντί για γκρι ή σκούρο

  5. Δεν βουτυρώνουμε και δεν τσιγαρίζουμε τα μακαρόνια μετά το βρασμό τους, γιατί τότε λέμε «αντίο» στις χαμηλές θερμίδες


7 γευστικά και υγιεινά πιάτα με ζυμαρικά

  • Μακαρόνια με σάλτσα από φρέσκια ντομάτα, κρεμμύδι, πιπεριά, μυρωδικά και ελαιόλαδο

  • Ζυμαρικά με σάλτσα από Vodka, πάστα ντομάτας και κρέμα γάλακτος με μπέικον

  • Συνδυασμός από μακαρόνια με σάλτσα ντομάτας, κεφτεδάκια και παρμεζάνα

  • Μακαρόνια με λεμονάτο σολομό, κάπαρη και άνηθο

  • Ζυμαρικά με σάλτσα «πέστο», παρμεζάνα και κουκουνάρι

  • Πιάτο με μακαρόνια, λουκάνικα γαλοπούλας, φρέσκια ντομάτα, μπρόκολο και μοτσαρέλα

  • Πένες με γαρίδες, κρέμα γάλακτος και παρμεζάνα"

 

πηγή: www.flowmagazine.gr