Εποχιακές και υγιεινές τροφές που ευνοούν τον προϋπολογισμό σας

Tuesday, 19 August 2014

"Τις φάγατε το Φλεβάρη, είχαν έρθει από άλλη χώρα και η γεύση ήταν επίπεδη και όχι αξιόλογη. Και τώρα μια μπουκιά, από μία που μεγάλωσε έξω από την πόλη σας, είναι εντυπωσιακή, γλυκιά ζουμερή και γεμάτη γεύση.

Μιλάμε για την τομάτα αλλά θα μπορούσαμε να πούμε ακριβώς τα ίδια και για πάρα πολλά άλλα προϊόντα που τα βρίσκουμε στην τοπική αγορά. Ήρθε η εποχή να τρώμε φρέσκο. Γιατί λοιπόν να περιοριζόμαστε σε ημίμετρα όταν μπορούμε να γευόμαστε τα εντυπωσιακά; Σκεφτείτε την περίπτωση να καταναλώσετε τροφές στην εποχή τους. Εποχιακές τροφές…

  • έχουν αποθηκευμένη την περισσότερη γεύση

  • έχουν μεγαλύτερη περιεκτικότητα θρεπτικών συστατικών

  • ταιριάζουν  στον προϋπολογισμό σας

  • συνδυάζονται με συγκεκριμένες μέρες και εποχές της ζωής μας: το γλυκό, γλυκύτατο καρπούζι με τα καλοκαίρια στις παραλίες, οι ζεστές αρωματικές σούπες με τον χειμώνα, τα νεαρά λαχανικά την πρώτη μέρα της άνοιξης.


Σαν καταναλωτές σήμερα είμαστε πολλοί τυχεροί σε ορισμένα ζητήματα. Τα εμπορικά δίκτυα σε παγκόσμια επίπεδα μας προμηθεύουν όλο το χρόνο προϊόντα που οι πρόγονοι μας ούτε τολμούσαν να το ονειρευτούν. Από την άλλη όμως τείνουμε να χάσουμε τον εποχιακό ρυθμό, στηριζόμενοι σε επεξεργασμένα τρόφιμα και στο παγκόσμιο σύστημα διανομής, που κάνει τα ράφια μας να μοιάζουν ίδια καθ’ όλη την διάρκεια του έτους. Τα προϊόντα εκτός εποχής μπορεί να ταξιδέψουν και χιλιάδες μίλια πριν να φτάσουν στην κουζίνα μας, χάνοντας γεύση και θρεπτικά συστατικά, με μια επίστρωση κεριού, χημικά συστατικά ωρίμανσης και άλλα συντηρητικά.

Αλλά τα τοπικά προϊόντα εναρμονίζονται με τις διατροφικές μας ανάγκες. Για παράδειγμα η β-καροτίνη στις κολοκύθες και τα υπόλοιπα κολοκυνθοειδών θα βοηθήσουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος για αποφυγή των χειμερινών κρυολογημάτων. Και το έλαιο των ξηρών καρπών, λιπαρά στην πιο καθαρή τους μορφή, μας προμηθεύει θρεπτικές θερμίδες που θα διατηρήσουν την θερμοκρασία του σώματος καθώς η θερμοκρασία του περιβάλλοντος πέφτει.

Στην πραγματικότητα πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι τρώγοντας εποχιακά μπορούμε να αποφύγουμε επιπλοκές στην υγεία μας. Μια βρετανική μελέτη απέδειξε διαφορές στα θρεπτικά συστατικά του παστεριωμένου γάλακτος το καλοκαίρι σε αντίθεση με τον χειμώνα. Η ιοδίνη ήταν υψηλότερη το χειμώνα, ενώ η β-καροτίνη (ένα αντιοξειδωτικό και ενισχυτικό του ανοσοποιητικού  συστήματος που παράγει βιταμίνη Α) ήτανε υψηλότερη το καλοκαίρι. Παρόμοιες έρευνες στην Ιαπωνία απέδειξαν διαφορετική συγκέντρωση βιταμίνης C σε σπανάκι που μαζεύτηκε το καλοκαίρι σε αντίθεση με αυτό που μαζεύτηκε τον χειμώνα.

Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει έχουμε την μεγαλύτερη διατροφική κάλυψη όταν τρώμε εποχιακά. Αν και η ακριβής εποχή συγκομιδής διαφέρει από περιοχή σε περιοχή ακολουθείστε μερικές απλές συμβουλές για μέγιστη διατροφική κάλυψη και γεύση:


Την Άνοιξη διαλέξτε τα φρέσκα της εποχής, αγκινάρες, αντίδια, ραπανάκια, σπανάκι, μπανάνες, γκρέιπφρουτ.

Το Καλοκαίρι προτιμήστε αγγουράκια, κολοκυθάκια, μελιτζάνες, ντομάτες, φασολάκια, αχλάδια, βανίλιες, βερίκοκα, καρπούζι, νεκταρίνια, ροδάκινα.

Το Φθινόπωρο επιλέξτε κουνουπίδι, μπρόκολα, πράσα, ραπανάκια, ακτινίδια, μήλα, ρόδια αμύγδαλα, καρύδια, φυστίκια.

Το Χειμώνα διαλέξτε λάχανα, ραδίκια, ρόκα, σέλινο, γκρέιπφρουτ, μανταρίνια, πορτοκάλια.

Καθώς θα διαλέγετε τα καλύτερα της εποχής θυμηθείτε ότι η καλύτερη και πιο διασκεδαστική δίαιτα περιλαμβάνει ποικιλία.

Προτιμήστε τα φρέσκα, ελαττώνοντας την αγορά προμαγειρευμένων όσο το δυνατόν περισσότερο. Εάν πρέπει να χρησιμοποιείστε προμαγειρευμένο φαγητό προσθέστε σε αυτό όσο περισσότερο φρέσκα συστατικά μπορείτε.

Διαλέξτε ένα νέο προϊόν κάθε εβδομάδα, είτε είναι το παραμελημένο γογγύλιο είτε το τροπικό μάνγκο.

Μαγειρέψτε τουλάχιστον ένα νέο πιάτο την εβδομάδα και ψάξτε συνταγές που θα σας εξοικειώσουν με νέα συστατικά. Μπορείτε να γίνεται συνδρομητές σε περιοδικό μαγειρικής, να ψάξετε στο διαδίκτυο ή ακόμα να ανταλλάξετε νέες συνταγές με φίλους.

Πειραματιστείτε με την τοπική ή διεθνή κουζίνα. Οι τοπικές κουζίνες αναπτύσσουν ένα παραδοσιακό τρόπο χρησιμοποιώντας κυρίως τοπικά προϊόντα. Εξερευνώντας νέα τρόφιμα θα διατηρείτε το γεύμα σας και υγιεινό και ενδιαφέρον.

Αφήστε τα εποχιακά τρόφιμα να σας οδηγήσουν σε ένα ευχάριστο και υγιεινό τρόπο διατροφής και θα ανακαλύψετε ότι η Μητέρα Φύση πραγματικά ξέρει το καλύτερο!"

 

πηγή: www.e-diatrofi.org