Χοιρινό: η απόλυτη γιορτινή επιλογή

Saturday, 20 December 2014

Τα συμπαθή μας γουρουνάκια έχουν εξημερωθεί εδώ και αρκετούς αιώνες και αποτελούν τη βάση των κρεατικών επιλογών με το άφθονο, νόστιμο, θρεπτικό και πλούσιο σε θερμίδες κρέας τους. Το κρέας τους είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες, βιταμίνες Β, όπως η Β12 και η Β6, θειαμίνη, νιασίνη και ριβοφλαβίνη. Περιέχει επίσης μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως φώσφορο, ψευδάργυρο και σελήνιο, αλλά και λιπαρά, κορεσμένα λιπαρά, νάτριο, χοληστερίνη και C-λινολεϊκό οξύ.

Είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τα Ελληνικά Χριστούγεννα και υπάρχουν πολλές παραλλαγές και συνταγές  για χοιρινά σε όλη την Ελλάδα. Τα αμνοερίφια άλλωστε αυτούς τους μήνες βρίσκονται στο ζενίθ της αναπαραγωγής τους και είναι σημαντική η παρουσία τους μέχρι να απογαλακτιστούν τα μικρά τους που γεννιούνται τους πρώτους χειμερινούς μήνες.

Κάποιες από τις κλασσικές Χριστουγεννιάτικες συνταγές είναι το χοιρινό καρέ γεμιστό με ξερά φρούτα, χοιρινό μπούτι με βότανα και πορτοκάλι, χοιρινά κότσια σιγο-μαγειρεμένα με βότανα και κρασάκι και τέλος ζαμπόν γλασαρισμένο να το στολίζουν μπόλικα γαριφαλάκια.

Θεωρείται από τα πιο «καλόβολα» κρέατα καθώς μπορεί να συνδυαστεί πολύ εύκολα με λαχανικά  όπως πράσο, σέλινο, λάχανο, με φρούτα όπως κυδώνια, ξινόμηλα, δαμάσκηνα, βερίκοκα, με πολλά χορταρικά όπως μάραθο, άγρια χόρτα του βουνού, καυκαλίθρες, μυρώνια, με μανιτάρια αλλά και με γαλακτοκομικά.

Υπάρχουν βέβαια και οι πιο ψαγμένοι συνδυασμοί όπως η χοιρινή τηγανιά με μπίρα και πικάντικα μπαχαρικά, το ψαρονέφρι γεμιστό με φέτα και πράσο ή ακόμα και το callos con garbanzos που είναι ένα ιδιαίτερο ισπανικό πιάτο χοιρινού πατσά με ρεβίθια με έντονο το άρωμα της πάπρικας και του σκόρδου. Πάνω από όλα όμως είναι υπέροχο αργοψημένο ολόκληρο με το μηλαράκι στο στόμα όπως το έτρωγαν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι.

Ανάλογα με τον τρόπο μαγειρέματος, διαλέγουμε και το κομμάτι του ζώου. Καλύτερα κομμάτια χοιρινού θεωρούνται αυτά που έχουν λιγότερο λίπος π.χ. το μπούτι, το οποίο χωρίζεται στο κότσι και το χοιρομέρι, η νεφραμιά, η οποία αποτελείται από τις μπριζόλες και το φιλέτο (ψαρονέφρι) και ο σβέρκος, ο οποίος βγάζει τις μπριζόλες λαιμού. Υπάρχουν επίσης και ο ώμος, η σπάλα και η κοιλιά τα οποία είναι αρκετά πιο παχιά κομμάτια και μπορούν να κοπούν και σε κιμά.

Όπως και αν το μαγειρέψετε, αν του φερθείτε με σεβασμό και αγάπη θα σας μαγέψει με τη γεύση του, θα αποθεώσει τα πιάτα σας και θα σας χαρίσει τα καλύτερα Χριστούγεννα!!!

πηγή: www.fooddaily.gr